4 freelance-asiakkaiden tyyppiä ja miten tehdä heistä onnellisia

Ihmisille miellyttävä ei aina ole heikkous

Kuva: Ali Yahya on Unsplash

Olen aina ollut ihmisille miellyttävämpi.

Heikkoutena se on kauhea asia. (Saat hyödynnettyä ... paljon. Mutta tietyssä vaiheessa aloin tajua, että se oli myös yksi suurimmista vahvuuksistani. Elämäni tutkiesani sitä, mikä tekee ihmisistä onnelliseksi, aloin käyttää tätä tietoa freelansoivissa suhteissani ja asiat eivät ole koskaan olleet parempia.

Nyt pystyn luomaan yhteyden siihen, mitä asiakkaani vaativat (tai kuinka hän sitä pyytää) ja minkä lopputuloksen välillä hänestä tulee onnellisin. Sen avulla voin mennä yli ja pidemmälle tavalla, jota en koskaan voinut, jos katsoin vain toimeksiantoa. Se auttoi minua myös tunnistamaan tietyt asiakastyypit, joiden kanssa työskentelin uudestaan ​​ja uudestaan, ja mitä nuo asiakkaat osoittautuivat lopulta eniten tarvitsevan.

1. Unelmaasiakas

Kuva CoWomen on Unsplash

Tämä kuulostaa no-brainerilta, eikö niin? Jokainen freelancer unelma siitä asiakkaasta, jonka kanssa napsautat vain. Rakastat sitä työtä, jota he vaativat, he "saavat" kuinka teet asiat, se on vain täydellisyyttä alusta loppuun. Mutta suhde unelma-asiakkaaseesi vaatii työtä, kuten minkään muun asiakkaan kanssa. Ainoa ero on, että sen sijaan, että ajoittaisit toimintahäiriöitä tai epärealistisia odotuksia, taistelet tyytyväisyyttä. Se on kaikki teissä.

3 vaihetta unelma-asiakkaasi onnelliseksi tekemiseksi:

1. Kannustaa. Älä ota unelmaasiakasta itsestäänselvyytenä. Vain siksi, että he ovat ihanteellinen asiakas, ei tarkoita, että olet heidän ihanteellinen freelancerisi, joten varmista, että heillä on syytä pysyä kanssasi. Tarjoa etuuksia heidän uskollisuudestasi tuotemerkkiisi.
  2. Pysy ammattimaisena. On helppo päästä lähelle asiakkaita, joiden kanssa sinulla on hyvä suhde. Sanoisin jopa, että olen kehittänyt ystävyyssuhteita parin omani kanssa, mutta on tärkeää koskaan unohtaa, että asiakas on pomosi. Älä huijaa muita asiakkaita saamaan heidät tuntemaan olonsa hyväksi ja älä koskaan mene rentouttavammaksi kuin viestinnässäsi.
  3. Pidä henkilökohtaiset standardisi korkealla. Toistuva työ voi alkaa turhistua, vaikka pidät todella henkilöstä, jonka kanssa työskentelet. Löydä tapoja pitää se tuoreena ja ennen kaikkea älä anna työn laadun liukua vain siksi, että olettat, että asiakassi ajattelee sinun maailmaa.

Älä unohda kysyä unelma-asiakkaaltasi palautetta niin usein. Se osoittaa, että heidän tyytyväisyytensä on edelleen etusijalla sinulle. Anna heille kokemus, joka erottaa sinut muista freelancereista.

2. Jack-in-the-Box

Kuva Web Hosting on Unsplash

Tällä asiakkaalla on paljon työtä sinulle. Kuten, paljon työtä. Tai ainakin niin hän sanoi kolme viikkoa sitten. Siitä lähtien se on ollut sirkat ja olet ryhtynyt muuhun työhön hänen kiinni jääneen aukon täyttämiseksi. Heräsit sitten tänä aamuna sähköpostiviestin, jossa on kuukauden työtehtävät, jotka hän tarvitsee takaisin kahden viikon kuluttua. Nyt sekoitat, koska vaikka dollarimerkit tanssivat koko näkymäsi, aika, jonka sanoit heille varaavan, on kulunut näiden kolmen viikon radion hiljaisuuden aikana.

Joillekin asiakkaille tämä malli on niin ennustettavissa, että voit itse kalibroida sen, kun tiedät kuinka heidän tarinansa menee. Jos sinulla on paljon joustavuutta sellaiselle asialle (tai aikataululle, joka on täynnä johdonmukaisempia asiakkaita, joille voit asettaa kellonajan), et ehkä tunne tarvetta tehdä mitään. Jos kuitenkin olet kuin useimmat meistä etkä voi pudottaa kaikkea, kun Jack-in-the-Box esiintyy kiireellisellä 20+ tunnin työllä, työskentelet parhaiten joillakin rajoilla.

3 vaihetta onnistuneen Jack-in-the-Box-kentän tekemiseen:

1. Aseta rajat. Tämä on rehellisesti minun neuvoni kaikista suhteista, joita sinulla koskaan on, mutta se on erityisen tärkeä tässä tilanteessa. Kerro asiakkaallesi tarkalleen, kuinka paljon ilmoitusta sinun on kohtuudella suorittaa tyyppinen toimeksianto, jonka hän yleensä antaa sinulle. Pad, että tarjous anteliaasti. Vaikka tarvitsetkin vain 48 tuntia tällä kertaa, saatat olla paljon vilkkaampi ensi kerralla.
  2. Pysyä lujana. Ole valmis ponnistelemaan. Jack-in-the-Box ei pidä siitä, että heille sanotaan, että jokin ei toimi viime hetkellä. Ongelmana on, että hän kommunikoi kanssasi aina viime hetkellä. Se ei ole "sinä" -ongelma.
  3. Ehdota pidättämissopimusta. Jos Jack-in-the-Box -laatikkosi tulee säännöllisesti luoksesi tekemästäsi työstä ja hyvästä budjetista, katso, olisiko hän vastaanottavainen pidättämissopimukseen. Tee sopimuksessa selväksi, että et voi olla vastuussa tehtävistä, joita he eivät saa sinulle ajoissa. Saat palkkaa riippumatta siitä, ja heitä kannustetaan kommunikoimaan tehokkaasti.

Jacks-in-the-Box on sellainen kuin he ovat, koska he (tai ihmiset, joiden parissa työskentelevät) kamppailevat ajanhallinnan kanssa. Jos haluat pystyä asettamaan rajat tämän tyyppisille asiakkaille, sinulla on oltava moraalinen korkea perusta siihen. Älä laita heidän tavaroitaan takapolttimeen vain siksi, että he tekivät saman sinulle. Hanki heidän työnsä tasolle, jolla pidät itsesi muille asiakkaille, ja tee se ajoissa.

3. Perfektionisti

Kuva Amy Hirschi on Unsplash

Oletetaan todellinen täällä, puhumme mikromiehistä. Saat osuutensa näistä, ja on okei löytää ne haasteellisiksi. Perfektionistiset asiakkaat haluavat tykätä yksityiskohtia. He haluavat tietää missä olet, prosessin kaikissa vaiheissa. Heidän projektinsa ovat heidän vauvansa, ja he eivät halua muuta kuin parasta vauvoilleen.

Jos olisin asiakas, olisin melkein ehdottomasti mikrotekijä. Siksi rakastan salaa heidän kanssaan työskentelemistä! Minulle ei vain ole mitään ammattimaisempaa tyydyttävämpää kuin mikromielen onnelliseksi tekeminen. Tästä syystä: usein huomaan, että minua mikrotoimintaa yrittävät asiakkaat eivät halunneet palkata minua ensisijaisesti. He halusivat tehdä työn itse, he ovat aivan liian hätkähdytettyjä. Kun saan heidän ymmärtämään, että ymmärrän heidän näkemyksensä ja olen omistautunut tuomaan sen elämään juuri sellaisena kuin he ovat haaveilleet, voin melkein tuntea heidän helpotuksensa säteilevän Internetin kautta.

3 vaihetta perfektionistien onnelliseksi tekemiseksi:

1. Vastaa kaikkeen. Jopa pienin pyyntö tai ehdotus on tärkeä tämän tyyppiselle asiakkaalle. He haluavat tietää, että heidät on kuultu joka kerta. Kun toimin yhteistyössä esimerkiksi Google-dokumenttien kanssa, vastaan ​​heidän kommentteihin sen sijaan, että napsauttaisin Ratkaise, vaikka se olisi vain nopea huomautus siitä, että olen korjannut sen. Annoin heidän päättää, kun jokin on ratkaistu.
  2. Vastaa ennen kuin he kysyvät. Mikrohallinnon pelkäät tuntemattomia. Voit lievittää tätä pelkoa pitämällä prosessisi alusta alkaen. Minulla on paketti, jonka lähetän yleensä lähettäessään uutta asiakasta, joka tekee täsmälleen tämän (sain todella idean yhdeltä kaikkien aikojen suosikkiasiakkaaltani, valokuvaajalta, joka vannoo sitä omien asiakkaidensa kanssa).
  3. Tunne rajat. Perfektionistit eivät ole kaikille. He tarvitsevat paljon ymmärrystä. Jos et ole joku, joka osaa toimia hyvin mikroneuvojien kanssa, on parasta välttää niitä kokonaan, jos pystyt. Ne stressaavat sinua ja työsi heikentää heitä.

On mahdollista tehdä mikrotekijästä onnellinen. Silti heillä on ilkeä taipumus päästä omalla tavallaan, ja se on ongelma tuottavuuden suhteen. Saatat huomata, että he pyytävät muutoksia, ja pyydä myöhemmin, että kumoat muutokset ilman aavistustakaan siitä, mitä he tekevät. He saattavat vaatia paljon aikaa muusta syystä kuin siksi, että he haluavat jatkuvaa vakuutusta.

Siellä on hyötyä oman prosessin tuntemisesta ja prosessin kommunikoimisesta heille get-go-palvelusta. Aseta rajat perfektionistiselle kaverillesi ja ole valmis muistuttamaan häntä kohteliaasti nuo rajat, kun asiat alkavat poistua käsistä.

4. Joka poistui

Kuva Jesus Kiteque on Unsplash

Ajattelit olevansa varmasti unelmaasiakas, ja sitten hän jätti sinulle tyhjän postilaatikon ja aukon kalenteriin. Olet seurannut, mutta turhaan.

Haluat sen työn takaisin. Haluat mahdollisuuden korjata asiat. Ennen kaikkea haluat vain tietää, mikä meni pieleen. Se sattuu, kun potentiaalinen asiakas lupaa sinulle maailman ja sitten aavelee sinua, mutta ainoa tapa käsitellä tilannetta on terveellinen annos todellisuutta.

3 vaihetta onnistuneen saamiseksi:

1. Et todennäköisesti voi. Siksi he ovat ne, jotka pääsivät pakenemaan, eivät niitä, jotka saattavat päästä pois. Mitä tapahtui, he ovat kauan sitten poissa.
  2. Et halua joka tapauksessa. Koska kaikki työpaikat eivät ole oikein sopivia, ja se on kunnossa.
  3. Itse asiassa sinun täytyy todella siirtyä eteenpäin. Siellä on muita asiakkaita, jotka kaivaavat sinua. Tuhlaat aikaasi pinaamalla niitä, jotka eivät!

Tietysti voit aina hyötyä lyhyestä analyysiajasta, kun lupaava kauppa kaadetaan. Jos menetät useita tarjouksia peräkkäin, kannattaa ehkä etsiä malleja. Ota oppimasi ja vie se seuraavaan työhön. Kun tiedät paremmin, teet paremmin.

Mutta kun olet tehnyt sen, on aika laatia seuraava ehdotus. Jatka eteenpäin. Unelma-asiakassi on siellä odottamassa sinua.